מתי נדרשת בדיקת CT ?

בדיקת CT היא אחד הכלים הנפוצים ביותר בעולם הרפואה המודרני. בדיקת CT (ראשי תיבות של Computerized Tomography) היא מהירה וגם זולה יחסית (עלותה נאמדת בכמה מאות שקלים, לעומת MRI שעלות בדיקה בו היא כמה אלפי שקלים), ובעיקר מדויקת מאוד וממצאיה הם רבי ערך במקרים רבים של פגיעות, טראומות, מחלות ופתולוגיות שונות – כך שאין פלא כי בדיקת CT היא כלי כה נפוץ, הן ברפואת חירום (פציעות וטראומות), הן באבחון סרטן ומלחמה בו, והן במקרים של דלקות, זיהומים ומחלות כרוניות.

קחו למשל את המוח. אותו איבר רגיש ויקר ערך עלול להיפגע ולהינזק על ידי גורמים רבים, וכשיש חשד שאכן נוצרה פגיעה במבנה המוח מתבצעת בדיקת CT. בדיקת CT מוח מתבצעת לצורך זיהוי שבר בעצמות הגולגולת, איתור גידולים במוח, בירור האם קיים דימום תוך מוחי, האם אירע שבץ, האם קיימים קרישי דם במוח ולשם אבחון הידרוצפלוס (הצטברות נוזלים במוח הגורמת לעלייה מסוכנת בלחץ התוך גולגלתי).


במקרה של בדיקת CT מוח יקפיד הרופא להבחין בין הפרעות בתפקוד המוח לבין הפרעות במבנה המוח: כשהמקור לכאבי ראש או לתפקוד לא תקין זה או אחר, הוא הפרעות בתפקוד המוח, אין שום תועלת בבדיקת CT, שכן בדיקה זו בוחנת רק את המבנה ובהתאם ממצאיה משמשים לקביעת טיפול ש"יסדר" את מבנה המוח – ואילו תקלות בתפקוד המוח הן כבר עניין אחר לגמרי.
מקרים אחרים המחייבים בדיקת CT הם שברים בגפיים שצילום רנטגן פשוט לא סיפק תמונה מדויקת דיה אודותיהם. גם הסתיידויות של עצמות, גידולים שהתפשטו אל מערכת השלד וזיהומים שונים יניעו את הרופא להמליץ על בדיקת CT.

מתי עוד צריך בדיקת CT? כשיש כאבים פנימיים שהרופא חושד כי מקורם הוא בדלקת (למשל של המעי או של הלבלב), זיהום (בכליות או בתוספתן, לדוגמה), אבנים בכיס המרה או בכליות, וכן גידולים סרטניים בכליות, בלבלב, בשלפוחית השתן, במעי או בכבד. גם לשם אבחון פריצת דיסק משתמשים לעיתים בבדיקת CT, וכן לאבחון גידולים בעמוד השדרה, שברים בחוליות וזיהומים באזור.

בדיקת CT כרוכה גם במספר חסרונות, ובראשם חשיפת הנבדק לקרינה. אמנם כמות הקרינה אינה גבוהה מאוד, ובשורה התחתונה יתרונות בדיקת CT עולים לאין שיעור על הסכנה שבחשיפה לכמות קרינה זו, אולם לאור הידע הרפואי הרב על סכנות הקרינה מקפידים רופאים להמליץ על ביצוע בדיקת CT רק כשהמצב מחייב זאת, וכשהם אכן משוכנעים שהתועלת מידיעת המצב לאשורו בזכות התמונה שמספקת הבדיקה המדויקת גבוהה בשיעור ניכר מהסכנה שבקרינה.

פקטור נוסף של בדיקת CT שחשוב לשים אליו לב הוא השימוש בחומר ניגוד (לרוב יוד). היוד לכשעצמו אינו מזיק לגוף האדם, אולם חלק מהנבדקים – חולי אי-ספיקת כליות, חולי סוכרת, מי שבלוטת התריס שלו אינה תקינה ומי שכמובן אלרגי ליוד – עלולים לפתח תגובות רגישות ליוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *