בדיקות MRI ופריצות דיסק

בדיקות MRI, על אף שהן יקרות יחסית, ולמרות שהתור אליהן עלול להיות ארוך לעיתים, הן כלי אבחוני מומלץ ביותר במקרים רבים, ובפרט כשיש חשד לפריצת דיסק.
פריצת דיסק היא אחד הסוגים הנפוצים ביותר של פציעת מאמץ (לצד שברי הליכה, דלקות בשורש כף היד כתוצאה מהקלדה ממושכת בתנוחה לא נכונה ועוד). במקרה של פריצות דיסק, שכאמור בדיקות MRI מיטיבות לאבחן אותן, הסיבה היא הרמת משאות כבדים, סחיבת משאות כבדים ופריקת משאות כבדים – כל אלה בתנוחה לא נכונה. עמוד השדרה של כל בן אדם מורכב מחוליות וביניהן סחוסים המתפקדים כבולמי זעזועים. סחוסים אלה מורכבים משכבות שכבות של קרומים (במבנה דמוי בצל). פעילות מאומצת מדי של הגב מביאה לקרעים בשכבות אלה, מהפנימית ביותר אל החיצונית ביותר. כאב מורגש רק כשהשכבות החיצוניות מתחילות להיפרץ, ואז כבר מדובר בנזק כבד למדי.


זיהוי פריצת דיסק באמצעות בדיקות MRI

בדיקות MRI יכולות להוכיח התרחשותה של פריצת דיסק כבר בשלב מוקדם יחסית, כשהכאבים והמגבלות בתנועה רק מתחילים להופיע, ובטרם ייגרמו נזקים בלתי הפיכים. בדיקות MRI מבוססות על כך שבגוף האדם קיימים אטומי מימן רבים, שהרי גופנו מורכב מכ-70% מים וכל מולקולה של מים מורכבת משני אטומי מימן (ואטום אחד של חמצן). אטומי המימן מגיבים לשדה המגנטי רב העוצמה שיוצר מכשיר ה-MRI, ומגיבים גם לגלי רדיו המשודרים במהלך בדיקות MRI. כששידור גלי הרדיו מופסק, האטומים חוזרים להסתדר בסדר המקורי שלהם, והזמן שלוקח להם לחזור לסדר המקורי נמדד על ידי מחשב, ובהמשך מפוענח – וזוהי בעצם האינפורמציה שבעזרתה יכולים הרופאים לדעת לאשורו את מצב הגוף, ובהתאם מהו הטיפול האופטימלי הנדרש.

בדיקות MRI בעקבות פריצות דיסק, או חשד לפריצות דיסק, מתמקדות באופן טבעי בעמוד השדרה ובוחנות את המצב לאורכו. הסימפטומים של פריצות דיסק הם רבים ומגוונים, ובהם כאב גב מתמשך (גם אם לא חזק מאוד), עייפות מתמדת של אזור הגב, כאבים באזורים שונים של הגוף (תוצאה של לחץ על העצבים באזור עמוד השדרה המקרינים על איברים אחרים, ובפרט הזרועות, הכתפיים, כפות הידיים, הירכיים, הברכיים וכפות הרגליים), נימול, עקצוץ או חוסר תחושה באיברים מסוימים.

הכאבים והמגבלות החמורות בתנועת הסובלים מפריצות דיסק מחייבים בדיקות MRI, שבעקבותיהן יכול הרופא המטפל לזהות בוודאות את המקומות בהם הדיסק שחוק ואת חומרת הפציעה.
רוב פריצות הדיסק פוגעות באזור שבין חוליה L4 לחוליה L5, או באזור שבין חוליה L5 לחוליה S1. פריצה באזור הראשון תגרום בדרך כלל לכאב בצד האחורי של השוק או בצד החיצוני של כף הרגל, ואילו פריצה באזור השני תתבטא, ברוב המקרים, בכאב בצד הירך או השוק ובגב כף הרגל.

מאחר שהתורים לבדיקות MRI עלולים להיות ארוכים, מומלץ למי שסובל מכאבים באזור הגב לדרוש הפניה לבדיקות MRI מוקדם ככל האפשר ולא להמתין עד שהכאבים יהפכו לבלתי נסבלים – בעיקר משום שמרגע שהדיסק מתחיל להיפרץ, ההתדרדרות עלולה להיות מהירה ואילו הטיפול וההתאוששות והחזרה לפעילות מלאה אורכים זמן רב.

6 Comments

  1. שלום,

    עברתי ניתוח לקריטת דיסק בתאריך 10.11.2013 אחרי ניתוח התגלו סימנים של הקרנה לאורך שתי הרגלים.. הכוונת רופא המנתח לבצע צילום mri.

    עזרתכם בבקשה
    מס׳ 0523486005

  2. אני בשארה דכור בן 31 עברתי ניתוח דיסקנטומי בעמוד שדרה מותני אשר נכשל, עקב כך בעתיד הקרוב יש סיכוי שאני אעבור ניתוח קיבוע LTIF ב- עמוד שדרה מותני L3-L4, עברתי בדיקות של MRI ו- CT ואני מעוניין לקבל ייעוץ רדיולוגי לפני שאחליט על מהלך קריטי זה.

    האם אפשר לקבוע איתך פגישה באופן פרטי למטרת ייעוץ…?

  3. שלום
    הנני סובל מכאבי גב במשך כחודש וחצי. בשבועות הראשונים – כאבים חזקים ולאחרונה חל שיפור משמעותי, כלומר כרגע מדובר בכאבים קלים יחסית.
    הרופא אורתופד שבדק אותי המליץ ואף הפנה אותי לבצע בדיקת CT אך הנני חושש מרמת הקרינה. האם כדאי לי להתעקש על ביצוע בדיקת MRI במקרה הזה?
    תודה מראש
    ירון

  4. אבקש לדעת מה העלות של MRI פרטי.
    מה עליי להביא לפני ביצוע ה MRI ?
    תוך כמה זמן אפשר לבצע והיכן ?
    אני צריך פיענוח עד יום חמישי 10/09/15
    הנייד שלי 050-7380169

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *