בדיקת סיטי אנגיו חזה – כיצד להתכונן

בדיקת CT אנגיו – או בשמה המלא, CT אנגיוגרפיה – נועדה לאבחן את מצבם של כלי הדם. בהתאם בדיקת סיטי אנגיו חזה היא ההתוויה המומלצת בכל מקרה שבו ישנו חשד לבעיה כלשהי בעורקים ובוורידים באזור הלב, ובפרט באבי העורקים.

מה כוללת ההכנה ל-CT אנגיו חזה?

השלב הראשון בהיערכות לקראת CT אנגיוגרפיה של החזה הוא הבנה מה מצפה במהלך הבדיקה, וזאת על-מנת להפחית את אי הוודאות הכרוכה בבדיקות מסוג זה. מכשיר הסי.טי הוא מתקן בצורת טבעת שכולל מיטה. הנבדקים שוכבים על המיטה, שמוכנסת אל תוך חלל מכשיר ה-CT, ושם משוגרות קרני רנטגן אל אזור החזה במטרה לספק לרופא המטפל תמונה תלת ממדית מדויקת ומפורטת של כלי הדם שבאזור החזה. חשוב להדגיש כי הבדיקה אינה פולשנית ולא מסבה כאב, ובנוסף נמשכת פרק זמן קצר מאוד. בחלק מהמקרים מוזרק לנבדקים חומר ניגוד ייעודי בטרם הכניסה למכשיר, כדי להפוך את הממצאים של ה-CT לברורים יותר וקלים יותר לפענוח. בהקשר זה כדאי לדעת כי תזמון הכניסה למכשיר הסיטי לאחר קבלת חומר הניגוד הינו קריטי, וזאת כדי שהוא לא יצא מכלי הדם לפני שהתבצע הצילום.

מרכיב חשוב נוסף בהכנה לאנגיוגרפיה חזה הוא בדיקות רפואיות. מטרת הבדיקות היא לוודא כי לא עלול להיגרם נזק כלשהו לנבדק הספציפי, ולשם כך יש להגיע למכון שבו מתבצע ה-CT עם בדיקות דם (כולל ביוכימיה ובחלק מהמקרים גם תפקודי קרישה), תוצאות א.ק.ג (לנבדקים בני ובנות 40 ומעלה), צילום חזה (כשמדובר על נבדקים מעשנים, על מי שעבר את גיל 60 או על חולים במחלות כמו סוכרת, יתר לחץ דם או מחלות לב) ומסמכים רפואיים רלוונטיים במקרה של מחלות רקע ספציפיות. חשוב לקבל מראש (במועד קביעת התור) הנחיות לגבי נטילת תרופות ספציפיות.

כמו כן חובה לדווח על רגישות ליוד, שכן במקרים אלה לא ניתן לקבל את חומר הניגוד וצוות המכון ימצא פתרון אחר שיוביל למינימום סיכון לטעויות בפענוח. בהקשר זה כדאי לדעת שניתן לפנות לשירות חוות דעת נוספת, שמוצע על-ידי נוירורדיולוגית בכירה ומבטיח פענוח מדויק במלוא מאת האחוזים ובהתאם אפס סיכון לאבחון שגוי.

האם נדרש צום לקראת אנגיוגרפיה חזה?

כן. בדרך כלל נדרש צום מלא (כולל שתייה) במשך 4 שעות לקראת הבדיקה. בכל מקרה תקבלו הנחיות מדויקות כשתקבעו את התור.

האם כל אחד יכול לעבור את הבדיקה?

בדיקות CT באופן כללי לא מומלצות לנשים הרות, וזאת עקב החשיפה לקרינה (שאמנם אינה גבוהה במידה חריגה, אולם לנוכח הפגיעות של העובר מוטב לא לקחת סיכונים מיותרים). גם נשים שאינן בטוחות כי הן הרות אולם ישנו סיכוי שכבר התחיל להתפתח ברחם שלהן עובר נדרשות לדווח על כך – ובכל מקרה יישקלו היתרונות והחסרונות של האנגיוגרפיה לעומת חלופות אחרות.

איך ניתן לעזור לנבדקים בעלי קלסטרופוביה?

בדיקת CT אנגיו חזה כאמור לא כרוכה בכאב והיא אינה פולשנית, אולם למי שסובל מקלסטרופוביה וחושש מהשהות במקום סגור (גם אם היא לפרק זמן קצר) החוויה עלולה להיות קשה מאוד. למעשה, בגלל החובה לשכב ללא תזוזה (תנועה פוגמת בדיוק של הצילום) נבדקים בעלי קלסטרופוביה לא יכולים לעבור את הבדיקה בדרך רגילה. אופציה אחת היא זריקת טשטוש ובמקרים חמורים ייתכן שאפילו יהיה צורך בהרדמה, ואילו במקרים קלים יחסית ניתן להיעזר במדיטציות ובדמיון מודרך ועוד כדאי לדעת שישנו קשר רציף בין הנבדקים לבין הטכנאי שמפעיל את ה-CT.

מה בודקים באמצעות CT אנגיוגרפיה?

סיטי אנגיוגרפיה היא בדיקה שנועדה כאמור לבחון את מצבם של כלי הדם בגוף, ומכאן גם השם ("אנגיו" פירושו כלי דם, ו"גרפיה" – רישום). ישנם מספר סוגי CT אנגיו, ובפרט מבוצעת הבדיקה במוח, בבטן ובחזה. המקרים שבהם נשלחים מטופלים לבדיקת אנגיו חזה הם חשד לקרע בכלי דם, חסימה בכלי דם, היצרות של כלי דם, דליפה מכלי דם או מפרצת – כלומר מצב שבו כלי הדם מתרחב באופן מסוכן ועלול להיקרע. כלי הדם החשוב ביותר באזור החזה הוא אבי העורקים, שיוצא מהלב וממנו מתפצלים שאר העורקים שמזרימים דם לאיברי הגוף השונים. מפרצת בכלי דם מרכזי זה עלולה להוביל לפקיעתו ולדימום פנימי מסכן חיים. הדרך הטובה ביותר להגן על אבי העורקים היא לשמור על אורח חיים בריא (הימנעות מעישון, הקפדה על תזונה שמבטיחה לחץ דם מאוזן וכו') וכשישנו חשד לתהליכי התרחבות נדרש מעקב ואבחון מדויק.

למידע נוסף על בדיקת סיטי

Posted in מאמרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *